Sakte tempo på Stillhavsøya Tonga

Tonga lever opp til våre drømmer om en romantisk stillehavsøy

Graveyard on Tonga with a great ocean view.
Kirkegård på Tonga med havsutsikt!

Kongedømmet Tonga består av rundt 172 øyer og ligger i det sørlige Stillehavet. Hovedstaden Nukualofa ligger på den største øya, Tongatapu og er som en stor landsby, stille og rolig. Det lave tempoet er en utfordring for oss, på tross av at vi er på ferie og burde slappe av! For skal du handle i en av de få butikkene som finns, må du være forberedt på at butikkpersonalet ligger og sover bak disken – og de er ikke interessert i å bli vekket.

På tross av dette var vår uke på Tonga en opplevelse for livet. Sandstrendene er fantastiske og mulighetene for dykking og snorkling er store. Det er ikke mange turister, vi var de eneste gjestene på Good Samaritan Inn, en halvtimes kjøring nord for hovedstaden. Ikke et sted å anbefale, det finnes bedre overnattings muligheter på øya!

Vi hadde bestilt på nettet og fått en mail om at vi ville bli møtt på flyplassen. Men der var det ingen da vi ankom sent på kvelden så vi måtte selv finne en drosje. Ingen var heller til stede på gjestehuset, men etter en stund fikk vi vekket opp en kar som sa han var vaktmester. Han visste ikke at det skulle komme gjester! Det løste seg – vi fikk en liten hytte nesten nede på stranden og Olli, vaktmesteren ble sendt av gårde for å få tak i noen øl. Ingenting slikt fantes på stedet! Noen øl etter og en stille stund i måneskinn på terrassen, var vi klar for en god natts søvn.

CONVA504
Good Samaritan Inn, Tonga

Neste morgen i dagslys var alle våre bekymringer glemt, den hvite korallstranden og det blå havet åpenbarte seg og vi pustet lettet ut. Mulig vi kunne ha det bra her en uke likevel! Frokosten måtte vi vente lenge på, men den var god da den endelig kom og med masse fersk frukt. Vi fikk mye god mat utover i uka, det gjorde en del opp for stedets tilstand. Det var ganske nedslitt, men Olli fortalte at det hadde sett verre ut før! Orkaner ødelegger jevnlig det meste på øya. Ellers gjorde Olli en kjempeinnsats, han viste oss rundt på øya og var et oppkomme av historier om mennesker og kultur. Blant annet den lokale myten om  Tuitatui. Den ellevte kongen i slekten på 12 hundretallet hadde steinen som trone og sittende bak den var han trygg for bakholdsangrep.  Med en stokk angrep han knærne til alle som nærmet seg forfra. Han var en enormt stor mann med et gedigent hode. Han voldtok sin søster og sendte sine barn i eksil.

Pacific stonehedge:  Ha’amonga Trilithon
Pacific stonehedge på Tonga: Ha’amonga Trilithon.
Snorkling innenfor revet
Snorkeling in the lagoon, Tonga.

Tonga er et paradis for dykkere, snorklere og badeengler. Strendene er bygget opp av koraller og skjell og en tur langs stranda ga alltid en stor fangst med vakre skjell som ble med tilbake til Norge. Når jeg snorklet ble jeg omringet av små knall blå fisk som nappet meg i ansiktet. Korallene under vann var fargerike og magiske.

Et av  høydepunktene var fredagens dansefest og BBQ på Good Samaritan Inn. Forberedelsene foregikk hele uka og tidlig fredag morgen ble smågrisene klargjort og groper gravd for koking av grønnsaker, den vanlige måten å tilberede mat på Tonga.

CONVA132
Danseshow på fredag kveld, Tonga.
Tonga2
Her forberedes maten til den store festen, Tonga.
TongaMat
Grønnsakene blir kokt i groper i bakken, Tonga

Vi leide 2 sykler privat mens vi var der og syklet rundt på øya. I landsbyene fikk vi et haleheng av unger etter oss som lo og ropte – ikke vet vi hva de skrek etter oss! Vi vakte ganske mye oppsikt. Overalt på øya er det kirker fra alle slags menigheter, store, prangende bygg som virker ganske malplaserte i dette enkle og fattige samfunnet. Men det merkeligste var kanskje gravskikkene; på gravplassene var det pyntet med store lappetepper og de hang ute i all slags vær. I tillegg var det mange steder satt ned ølflasker med bunnen opp rundt graven.

Folkeliv i hovedstaden
Folkeliv i hovedstaden, Tonga

Tonga var en merkelig opplevelse, kanskje det mest eksotiske vi noengang har opplevd. Men også en av våre mest spennende turer, nettopp fordi det var så annerledes! Folk er vennlige, men reserverte. De tar godt vare på sin kultur og selv i hovedstaden ser man mange kledd i de tradisjonelle bastskjørtene. Ikke helt som vi ser i tegneserier – de ser ganske stive og ubehagelige ut å ha på seg.Maten er nydelig og mulighetene for å bare slappe av, er ubegrensete. Skal du oppleve en ekte stillehavsøy hvor livet består av å sitte under palmene og vente på at maten detter ned – da er Tonga stedet fortsatt, selv om det også der skjer en utvikling.

More from Bente Vold Klausen

Full fart med Eselritt i Saloum Delta

Fart og spenning appellerer til alle barn. Slik også for barna i...