På villstrå i Harare

Hvordan en app etter mange forviklinger fikk oss til flyplassen i Harare

Per prøver desperat å holde seg i sin fil på vei inn mot Harare, hovedstaden i Zimbabwe. Veien har ingen merking av filer, men ut fra trafikken rundt oss kan det virke som om vi kjører på en seksfeltsvei. Vi har utålmodige sjåfører som presser på hver side, de bak oss ligger helt opp i rompa på vår bil og foran oss går det i rykk og napp. Det tutes i horn og det veives med armer ut av bilvinduene. Fotgjengere, sykler og traller holder seg ikke bare langs veikanten, men forvirrer seg rett som det er midt ut i veien.

Samtidig leter jeg febrilsk etter skilt mot sentrum og følger med på kartet. Men gateskilt er mangelvare. Vi følger strømmen og ender etter en stund i noe som kan minne om et bysentrum.

Markedsliv langs veien, sør for Harare

Å kjøre bil i Afrika, i dette tilfelle i Zimbabwe kan være en prøvelse. Trafikken er tett og kaotisk og veiene er ikke alltid skiltet slik vi forventer.  På vei fra Madagombe til Harare kjører vi med leiebil og vi har med oss et ektepar fra landsbyen som skal i bryllup i storbyen. En løsning til beste for alle parter for i Zimbabwe kan du bli stoppet når som helst av politisperringer og det er ikke alltid sikkert at de er ekte politi. Da er det greit med passasjerer som kan språket!

Våre passasjerer blir sluppet av, vi klemmer og ønsker hverandre god tur videre. Bilen skal avleveres på den internasjonale flyplassen i Harare, et lite stykke utenfor byen, men hvor? Vi har kart og det ser ikke alt for vrient ut. Dessuten har vi jo vært der før, det gjelder bare å finne veien tilbake. Jeg mente å huske at det bare var rette veien ut fra byen og selvfølgelig er en internasjonal flyplass skiltet.

Harare

Vi kjører sørover ut av byen og jeg leter og leter etter skilt og gatenavn. Umulig å finne skilting til flyplassen og gatenavnet som leder rett ut til flyplassen kan jeg ikke se noe sted. Per har mer enn nok med å manøvrere i trafikken. Endelig kommer vi ut av byen og trafikken blir mindre tett. Etter en halvtime ser vi tårnet på flyplassen og vi begynner å lete etter avkjørselen. Det finnes ingen avkjørsel. Vi kjører en halvtime til og må innse at her er det bare å snu. På tilbakeveien ser vi tårnet bare noen meter innenfor et høyt piggtrådgjerde, men ingen vei inn dit. Ikke husker jeg at det så slik ut heller, men uansett så ligger vår flyplass der og er helt uoppnåelig! Meget frustrende og vår tålmodighet ble satt på prøve.

For å gjøre en lang historie kort, det tok noen timer, kjørte vi fram og tilbake 3 ganger før jeg endelig kom på at jeg hadde en liten app på min iPhone, Tourism Guide to Zimbabwe. Jeg hadde lastet den ned før vi dro i håp om at det var nyttige opplysninger der. Det var det vel egentlig ikke, men den ble likevel vår redning. Appen har et kart og jeg håpet det kunne være mer opplysende enn kartet jeg satt med i fanget. Vi hadde snudd for 3 gang og var på vei tilbake til byen. Da oppdaget jeg at kartet hadde en prikk som beveget seg. Det kunne ikke være noe annet enn oss og vi var tydeligvis på helt feil vei. Vi kjørte parallelt med veien ut til flyplassen og der hadde vi kjørt fram og tilbake i 3 timer. Veien het ikke det samme på kartet som den var skiltet som og veien til flyplassen var ikke skiltet likt som det den het på kartet!. Forvirring? Ja.

GPS er vidunderlig. Jeg fant en liten vei som forbandt veien vi var på med hovedveien ut til flyplassen og kunne geleide Per inn på den. Grusveien var humpete og smal og gikk rett gjennom en av de mange townships som ligger rundt hele byen. Vi humpet oss videre og var lettet da vi kunne kjøre ut på hovedveien og kjente igjen omgivelsene. Bilen ble avlevert, ikke uten problemer, men det er annen lang og komplisert historie.

Stopp for å fylle bensin
Folkeliv i veikrysset
More from Bente Vold Klausen

Redd et neshorn for en vakker og mangfoldig verden

«Neshorn uten grenser» kampanje for en truet dyreart  #JustOneRhino Neshorn – dette rare,...