Ngorongoro krater i Tanzania

Ngorongoro krater Nasjonalpark

En fremmed lyd vekker meg. Når jeg slår opp øynene er det et forvirringens øyeblikk før jeg registrerer de fremmede omgivelsene i halvmørket. Alle de nye og ukjente lydene utenfor hytta vekker nysgjerrigheten min. Jeg går ut i stuen og finner fram kanna hvor jeg kan varme vann til kaffe. Jeg slår opp døren til den store terrassen og lydene utenfra øker i styrke. Det er forbausende kjølig til å være nesten på ekvator. Etter en tur på badet var kaffen klar og ikledd morgenkåpe setter jeg meg ut på terrassen og lytter til det økende mangfoldet av lyder. Det er rett før klokka seks på morgenen og jeg ser mørke skyer dekke himmelen og en grønn åskam 3-400 meter unna. På høyre side ligger mørk regnskog som strekker seg ned åssiden mot dalbunnen bare 50 meter unna. Lodgen vi bor på ligger i motsatt åsside i det kuperte terrenget. Jeg befinner meg 6-700 meter under kanten på det enorme Ngorongoro krater i Tanzania. Sola er på vei opp og konserten rundt meg øker i styrke.

Vår egen bungalow på Exploreans Ngorongoro Lodge

De mørke skyene over meg blir gradvis lysere. De vil nok løse seg opp når sola får større høyde. Nå kan jeg se dalen falle nedover til venstre for meg. Et vakkert landskap med kaffeplantasjer og avhøstede maisåkere ligger som et lappeteppe sørover. På begge sider høres rytmeseksjonen i fuglesangen som stadig øker i intensitet. En mystisk, suggererende grunnrytme fyller morgenstunden. Solistene faller inn i stadig økende antall. En rask solo fra venstre blir besvart av en fra høyre i samme toneart, men med noen toner i tillegg. Slik ruller symfonien mot meg helt til jeg fikk dårlig samvittighet for å la min kone sove bort en helt ekstraordinær opplevelse.

Det tar ikke mange minuttene før vi sitter ute i dette fantastiske landskapet med morgenkaffen og sammen opplever at skyene over oss blir lysere og lettere og flere åskammer synes med alle sine nyanser i grønt. Paraplyakasiene står i silhuett på åsenes kanter. På noen minutter er det lyst. Konserten fra de mange fuglene pågår fortsatt og himmelen blir blåere ettersom skyene fordamper. Den bølgende Ngorongoro krater kanten sees høyt der oppe og får oss til å glede oss over at om bare et par timer reiser vi dit opp for å se og oppleve dette store nedsunkne vulkankrateret. Det er vanskelig å rive seg løs til frokost og safari, men det kommer flere morgener ved Exploreans Ngorongoro Lodge.

Utsikt over Ngorongoro krateret i Tanzania

Ngorongoro krateret og det nærliggende Serengeti og Lake Manyara sammen med Mount Kilimanjaro rundt 5 timers kjøring unna, er et av de mest besøkte områdene i hele Afrika. Nå i september er landskapet knusktørt og støvete på savannen, mens åssiden ved Ngorongoro og Rift dalen er grønne og frodige. Ved lodgen ble vi fortalt at elefantene og bøflene går i dalbunnen under hytta om natten. Vi så dem aldri. Det var nok fordi vi var trette og slitne etter dagens aktiviteter og det ble aldri aktuelt å sitte oppe i sene nattetimer. Vi hadde denne gangen prioritert en dag for å se krateret og de neste tre dagene ville vi kose oss med gåturer i dette området.

Bavianer ved inngangen til Ngorongoro nasjonalpark.

Exploreans Lodge ligger rett utenfor hovedporten til Ngorongoro nasjonalpark. Dette er et luksuriøst overnattingssted med alt inkludert, også drikke. På slike steder uten andre tilbud er det like greit. Stedet har 20 overnattingshytter, alle med 2 rom og en stor terrasse med utsikt til regnskogen i utkanten av Ngorongoro krater og nasjonalpark.

Maten på Exploreans er av høy klasse og de har en hyggelig kokk fra Sri Lanka som var litt bekymret for oss når han hørte vi skulle spise hans mat i 6 dager. Han tilbød oss spesialbehandling. Vi måtte bare si fra hva vi ønsket, også utenom menyen. Spisesalen er stor og hyggelig, men det er også mulig å spise ute på terrassen med utsikt til kanten av Ngorongoro krateret og stedets svømmebasseng. Det blir ganske kaldt om kvelden på denne årstiden så det var bare lunsjen vi foretrakk å spise ute. Men den nest siste kvelden var det grillfest ved bassenget og etter middagen samlet alle gjestene seg rundt bålet. En hyggelig sosial begivenhet.

Første dag fikk vi en guide som tok oss med ned i Ngorongoro krateret som jo var hovedårsaken til at vi var her i det hele tatt. Vi dro av gårde 7.30 med kameraer klare og lunsjbokser fra hotellet.

Første stopp er hovedporten til nasjonal parken hvor det skal betales inngangspenger og fylles ut papirer, alt tar guiden seg av. I ventetiden ble vi underholdt av stedets faste Bavianfamilie som levde i et evig håp om at turistene skulle være dumme nok til å gi dem mat.

Vi stopper på en utsiktsplass og skuer utover krateret med sine 18 km i diameter og en kraterbunn på over 250 km2 fylt med ville dyr. Jeg kan ikke unngå å tenke på at dette frodige landskapet en gang var et brennende helvete. På vei ned i krateret passerer vi masaier med flokker av geiter og kveg. I tørketiden går de ned i krateret for å finne vann til dyrene. Tidligere bodde flere masai stammer nede i krateret, men da det ble nationalpark ble de tvangsflyttet opp på platåene ovenfor. Her er det flere masai landsbyer man kan besøke mot betaling. Vi opplevde det litt for mye som et show, men greit likevel.

En del av showet består i å måtte danse med masai damene.

Vel nede i krateret kjørte vi rundt for å oppleve de ulike områdene. Her er både savanne og skog med innsjøer innunder fjellsidene. Store flokker med dyr kan man se overalt. Likevel ble nok ikke opplevelsen helt som vi hadde forventet. Mindre dyr enn vi hadde trodd.

Det er også frodige oaser nede i Ngorongoro krateret.

Høydepunktet var et løvepar som paret seg bare noen meter fra oss. De brydde seg ikke om at de hadde tilskuere. Vi er nok blitt litt blaserte etter hvert når det gjelder dyrelivet. Men vi har like stor glede av å bare være ute i naturen som å se sjeldne dyr. Og kan vi gå ut av bilen, har vi det best. Naturlig nok er ikke det alltid mulig i nasjonalparkene.

Elskovsstund i Ngorongoro krateret.

Resten av vår tid ved Ngorongoro ble nettopp det; lange gåturer i områdene rundt. Du spaserer i bedagelig tempo og nyter blomster og trær og det vakre landskapet. Når man spaserer, treffer man andre mennesker og kanskje slår man av en prat. Med lokale guider lærer vi nye ting hele tiden og har tolk hvis vi trenger det.

Blant annet gikk vi langs kanten på Rift Valley og klatret ned til landsbyen Mto Wa Mbu som ligger i nordenden på Lake Manyara. En praktfull spasertur på mange timer i et fantastisk landskap med store baobab trær og flokker av bavianer.

Etter 6 dager dro vi til foten av Kilimanjaro og Babylon Lodge.

I landsbyen Mto Wa Mbu spiste vi lunsj og ble veldig imponert over den effektive ovnen de brukte. Maten var nydelig!

Alltid hyggelig å snakke med barn man treffer langs veien.
På gå safari i Ngorongoro nasjonalpark.

_MG_4209

More from Bente Vold Klausen

Begravelsesritualer på stillehavsøya Tonga

Tongas fargerike begravelsesritualer har rot i en lang tradisjon Stor var overraskelsen...