New Zealand; eventyr på Nordøya

Med leiebil i ukjent terreng på New Zealand

Te Urewera Nasjonalpark, New Zealand og utsikt over en av de mange innsjøene.

Te Urewera Nasjonalpark, New Zealand og utsikt over en av de mange innsjøene.På tur i ukjent terreng på Nordøyas nordøst kyst lette vi forgjeves etter et sted å overnatte. Vi hadde dratt av gårde på måfå og til tross for advarsler hadde vi ikke bestilt overnatting på forhånd. På kartet så det ut til at det lå ganske tett med byer, men dette viste seg å bare være veikryss. Overnatting, mat og bensin var i ferd med å bli et stort problem! Bensintanken lyste faretruende og var langt inne på reservetanken da vi endelig sent på kvelden fant et hotell i et lite tettsted, Tikitiki.

Her var det full fest. Ungdommer kom ridende uten sal nedover hovedgaten og gamle damer sjanglet fulle midt i veien vaiende med ølflasken over hodet. Hotellet trengte virkelig til oppussing, malingen flasset og flere vinduer var knust. Per nektet resolutt å overnatte her.

Vi kjørte til neste veikryss og byen Ruatoria. Hotel Ruatoria så ikke veldig mye bedre ut enn det forrige, men nå var vi absolutt tom for bensin og kunne ikke kjøre så mye som en kilometer mer. Vi var sultne og slitne så her hadde vi ikke noe valg. Vi parkerte bilen og gikk inn den umalte døren og både luktesansen og synet ble satt på prøve. Første møte var med en meget beruset, liten og skjeggete mann med en ølflaske i hånden. Han ville ha en klem og det fikk han. Bak bardisken sto en eldre kvinne som så nokså overrasket ut da vi kom. Men ledig rom hadde hun og lyste opp.

Hotel Ruatoria på Nordøya, New Zealand

Per hadde mest lyst til å flykte, alle hans instinkter ga signaler om fare og ubehag. Men vi ble dratt gjennom et par dører til noe som kunne ligne en resepsjon med kodelås på døren. Vi fikk rom nr. 18, ett av i alt 25 rom i 2. etasje. Vi gikk bak kvinnen gjennom lage korridorer hvor dørene til alle rom stod på vidt gap. Alle senger var redd opp, et håndkle på hver seng og et såpestykke. Over det hele et tykt lag med støv, jeg sjekket selv – nysgjerrigheten tok overhånd!

Nærmeste strand til Ruatoria med vakker, liten kirke, New Zealand.

Per fikk følelsen av å delta i en skrekkfilm og fikk assosiasjoner til The Shining! Rom 18 lå lengst inn i korridoren og var et av få dobbeltrom med bad og utrolig nok ikke et tykt støvlag, men desto flere edderkopper. Rommet kostet ca 260 kroner inkludert kontinental frokost! Vi installerte oss raskt og gikk så ned i baren. En kald øl fristet og mat måtte vi også ha. Det var vel rundt 12 gjester, halvparten kvinner som alle satt foran enarmede banditter og spilte ivrig. Gutta satt med sin øl og stemningen var rolig. Vi vakte litt oppsikt da vi kom og det varte ikke lenge før vi ble invitert til å spille et slag biljard. Kvelden ble riktig hyggelig og vi ble en eksotisk opplevelse rikere.

Stedets eneste bensinstasjon åpnet tidlig neste morgen og vi var reddet! Men før vi dro videre, kjørte vi ned til nærmeste strand på veier som tidvis bare var et tørt elveleie. Men stranden var perfekt med en liten kirke og et Maori forsamlingshus. Ellers var det noen få små hus, to busser som var parkert for alltid og fungerte som hus eller hytte og nydelig hvit sand så langt du kunne se.

Flott veggmaleri i Ruatoria, New Zealand.
Et Maori forsamlingshus ved stranden nær Ruatoria, New Zealand.

Området rundt Cape East, kysten nord for Gisborne og nasjonalparkene innenfor er noe av det flotteste vi opplevde på Nordøya i New Zealand. Turen vår varte i 3 dager med leiebil og gikk fra Auckland østover langs Bay of Plenty til East Cape. Derfra sørover langs kysten til Gisborne. Kysten her har fantastiske strender og flotte elveleier. Lange spaserturer langs stranden på jakt etter skjell i alle varianter er en av mine yndlingsbeskjeftigelser. Store deler av dette området er avsatt som land til Maoriene.

Rett ved Gisborne tok vi av innover i landet og kjørte gjennom nasjonalparken Te Urewera til Rotorua, kjent for sine varme kilder. Rett og slett en fantastisk tur og en rute som kan anbefales!

Beautiful nature in Te Urewera National Park, New Zealand.
Vakker natur i Te Urewera National Park, New Zealand.

More from Bente Vold Klausen

Smalahove er norsk tradisjonsmat

Smalahove smaker bedre enn det ser ut! På Smalahovetunet på Voss får du rundtur...