Namibia – ørkenlandet som overrasker

Hvorfor reise til Namibia?

Sossusvlei with its dead trees
Sossusvlei med sine døde trær.

Vil du oppleve Afrika uten høy kriminalitet, uten store menneskemasser, et storslått landskap hvor springbukkflokkene krysser veien foran bilen og sjiraffene står majestetisk og betrakter deg mens du du tar en pause langs veien? Du kan kjøre timesveis uten å møte en annen bil. Du kan oppleve ørkenelefantene på vandring i de uttørrede elveleiene og du kan leke i sanddynene ved Atlanterhavskysten. Høres ikke dette fantastisk ut! I Namibia kan du oppleve alt dette og mere til.

On the road between Twyfelfontain and Opuwo
På vei mellom Twyfelfontain og Opuwo, Namibia.

På veien mellom Twyfelfontain og Opuwo. Vi hadde blitt advart mot grusveiene, men de var i god stand og heldigvis møtte vi ikke på flom, for det kan du i regntiden. Vi reiste helt i begynnelsen av regntiden og hadde flaks – kom fram overalt!

One of the largest sand dunes in Sossusvlei, Namibia
En av de største sanddynene i Sossusvlei, Namibia

Beliggenhet:

Sørvest i Afrika med grense til i sør til Sør Afrika ligger ørkenlandet Namibia. I nord grenser det til Angola og i øst til Botswana. Den lange kysten med det talende navnet Skjellettkysten ligger ut mot Atlanterhavet og har i hundrevis av år hatt rykte som et av verdens mest utilgjengelige områder.

Julen 2012/13 brukte vi 3 uker på å oppleve dette fabelaktige landet. Turen var planlagt i nesten 1 år og vi hadde reist ruten vår på Google Earth mange ganger før vi satte oss på flyet i midten av desember.  Vi landet i hovedstaden Windhoek tidlig på morgenen og fikk tid til å oppleve byen før turen gikk videre med leid bil tidlig dagen etter.

Vi kjørte sørover mot den lille byen Mariental i randsonen mot Kalahari ørkenen. Første overnatting var på Anib Lodge Kalahari. Vi hadde bestilt alle overnattinger på nettet i god tid. Skal du campe, hvilket er fullt mulig og ganske utbredt, trenger du ikke bestille på forhånd, men ønsker du deg en god seng og annen comfort, er bestilling på forhånd en absolutt nødvendighet. Ingen ønsker vel å risikere å havne langt ute i en ørken uten tak over hodet!

A ship wreck at Sceleton Coast
Et skipsvrak på Skjellettkysten nord for Swakopmunde, Namibia

Høydepunkter:
Namibia oppleves helt annerledes enn alle andre land jeg har besøkt i Afrika. Delvis skyldes dette at det nesten ikke bor mennesker der.  På et område på  825 418 km2 bor bare litt over 2 millioner mennesker. Det vil si en befolkningstetthet på bare 2,4 per km2 – det nest minst befolkete land i verden, bare slått av Mongolia.

Desert elephants near Twyfelfontain
Ørkenelefanter i nærheten av Twyfelfontain, Namibia
Quiver trees
Quiver trær i Namibia.

Namibia kan tilby et unikt landskap som i seg selv er verdt hele turen. Her finner du verdens eldste ørken; Namib ørkenen som strekker seg langs det meste av Atlanterhavskysten. I fjellkjeden innenfor finner du steinmalerier og steingraveringer som står på Unescos verdensarvliste. Her ser du en flora helt ulik de fleste andre steder, som de merkelige quiver trærne. Quivertreskogen i nærheten av Keetmanshop er egentlig en unødvendig stopp – quivertrær så vi etterpå overalt uten å betale for det! I sør ligger verdens nest største canyon – Fish River Canyon. Turen ned i bunn av canyonen og et bad i en av Fish river `s mange vakre kulper, var et av mine høydepunkt. Jeg svømte sammen med fiskene og følte meg som i Edens hage på tross av det golde landskapet.

Nord i landet er det mer fruktbart og i den lille byen Opuwo møter du representanter for mange etniske grupper som fortsatt lever sitt tradisjonelle liv og byen er en fargerik møteplass. Ingen andre steder i Afrika har jeg sett et slikt mangfold av drakter, smykker og hårfrisyrer. Møtet med Himba folket var turens absolutte høydepunkt.

View from our lodge at Desert Homestead
Utsikt fra Desert Homestead, Namibia

Regioner og byer verdt å besøke:
Vi la opp en rundtur i landet og fikk med oss det viktigste. Hovedstaden Windhoek er en by med ca 350.00 innbyggere og var utgangspunktet for turen. Vi la inn en dag i begynnelsen og en dag på slutten. Byen er lett å ta seg fram i og mange hyggelige små kafeer og restauranter. Dersom du er interessert i Afrikansk kunst, er det et par fine butikker med en blanding av suvenirer og antikviteter.

Palmweg - den siste utpost
Palmweg – den siste utpost

Vi kjørte litt over 3000 km på 17 dager og det var helt uproblematisk og ikke stressende. Må da legge til at vi elsker selve reisen – det å forflytte seg og nyte landskapet som farer forbi. Den sørlige delen med Fish River Canyon er et must. Sossuvlei likeså, der bød lodgen vår, Desert Homestead,  på en champagnefrokost i sanddynen.  Damaraland med sine ørkenelefanter og mange andre ville dyr vil de fleste sette stor pris på. Den nordlige delen med Opuwo kan for mange føles å ligge langt unna allfarvei, men det er absolutt verdt det! Et besøk i en Himba landsby bør gjøres med guide. På Opuwo Country Lodge hadde de en avtale med flere høvdinger og passet på å ikke besøke samme landsby hele tiden. I bytte med en sekk mais og en sekk sukker fikk vi besøke landsbyen og ble varmt tatt i mot. Det var stort sett bare kvinner og barn til stede, unge gutter og menn var ute og gjetet geiter.

Himba girl in town
Himba jente i Opuwo Namibia

Swakopmunde, ca 42.000 innbyggere, ligger ved Atlanterhavet og har derfor et behagelig klima. En typisk ferieby med et stort utvalg av typiske aktiviteter for de vågale og unge, som hanggliding og kjøring i sanddynene. Vi tilbrakte 3 dager i byen fordi det var jul. Mye var derfor stengt. Byen domineres av hvite innbyggere og har et godt tilbud av butikker og kafeer.  Veldig lite typisk Afrika, kunne egentlig vært hvor som helst!

Lion in Etosha park
Løve i Etosha park, Namibia
Etosha National Park
Etosha Nasjonalpark, Namibia

Etosha nasjonalpark er spennende for de som ikke har vært så mye på safari, men dersom ville dyr ikke er det viktigste, kan du godt kutte ut dette.

Har du mulighet så legg inn en tur langs Skjellettkysten.  Vi besøkte bare den sørligste delen, nord for Swakopmunde, men mitt store ønske var et 3 dagers opphold i den delen som dessverre har mange restriksjoner for besøk. Du får bare tillatelse dersom du kan bo på den ene luksuslodgen i område og ta privatfly inn. Et ekstremt dyrt prosjekt! Så kanskje en annen gang! Det finns et rimeliger alternativ – en overnatting i Terrace Bay.

Namibia har også en lang tarm i nord som går helt inn til Viktoria Fallene, området heter Caprivi. Vi hadde ikke nok tid til å ta dette området med på rundturen vår, men det skal være et fantastisk og spennende område vel verdt et besøk. Et besøk i Botswana kan kombineres med Caprivi.

Mat og drikke:
Vi spiste verdens beste hamburder på et gatekjøkken i Keetmanshop. Det var noe skikkelig klin, men himmel og hav så godt det smakte. Hamburgere var jevnt over av veldig god kvalitet. Vi spiste mye Game meat, det vil si kjøtt fra ville dyr som springbokk, oryx og Kudu. Utmerket mat. Dette er ikke dyr som er truet, men dyr som ofte holdes i private reservater og jaktes på til mat. Mange av lodgene i Namibia eier store landområder hvor de kan jakte. I nasjonalparker er jakt selvfølgelig forbudt.

Mat og drikke er billig og jevnt over bra. En middag med vin kostet sjelden mer enn 400 – 500 kroner for oss to tilsammen.

Beste steder å bo:
Vi er blitt så gamle nå at camping ikke er et alternativ, men Namibia er meget godt tilrettelagt for camping og veldig mange gjør det. De fleste campingplasser er velutstyrte og ligger i de mest interessante områdene. Vi valgte lodger og hoteller. Hvis vi bare skulle overnatte, valgte vi et rimelig sted og der vi skulle bli noen dager, foretrakk vi litt bedre standard. Namibia har mange flotte lodger til varierte priser. Selv om Swakopmunde ikke var den mest spennende byen, var det kanskje der vi bodde best. Vi var der i 3 netter og var så heldige å bli oppgradert. The Stiltz er bygget opp på påler og ligger nesten nede ved stranda og nært sentrum. Selv de vanlige hyttene er fantastiske og den vi fikk var bare utrolig. En stor bungalow på stylter i 2 etasjer, vi nøt det! Og et flott tilbud dersom man reiser 3 par sammen.

Fish River Lodge

Fish River Lodge var også super – helt moderne arkitektur og absolutt den mest fantastiske utsikt. Stedet ligger bare noen meter fra klippekanten. Ulempen er at på ettermiddagen kommer luftstrømmer opp fra canyonen og møter varm luft på slettene. Det medfører en kraftig vind og et fryktelig bråk når vinden tar tak i takkonstruksjonen på hyttene, og det varer det meste av natten. Stedet tilbyr ørepropper, men Per fant ut at det var jo bare å late som om man er på toget fra Oslo til Trondheim. Andre natten brukte jeg samme metode og sov som en stein!

Kempinski Mokuti Lodge rett ved inngangen til Etosha Nasjonalpark kan også anbefales. Vi feiret nyttår der sammen med mange andre. Det er et vakkert sted og perfekt utgangspunkt for safariturer inn i Etosha.

Shopping:
Som overalt ellers i Afrika er det mange lokale markeder. Noen er bare beregnet på lokalbefolkningen og salgsvarene er stort sett brukte klær og annet krims krams. Andre er mer turistorienterte og har en blanding av billige suvenirer, lokalt håndverk og afrikansk kunst fra hele Afrika. Det meste er nytt, men ser veldig gammelt ut! Men min filosofi er at dersom jeg liker det og verdsetter håndverket, må det gjerne være nytt. Det lages utrolig flotte etterligninger av gamle masker skulpturer over hele Afrika. Noen er så godt laget at de er verdt prisen selv om de bare er kopier! Men tro ikke at du kjøper en ekte gammel maske!

Det største og flotteste markedet for afrikansk kunst og håndverk ligger i byen Okahanja, nord for Windhoek. Ikke noe problem med en dagstur fra Windhoek. Vi fant mange flotte masker, flest nye som så gamle ut, og det ble handlet litt, 3 masker fikk plass i kofferten.

Vi har en liten samling med kalebaser, de brukes til oppbevaring av blant annet melk. I Namibia fant vi flere i Himba landsbyen som  ble brakt med tilbake til Norge.

På  flere av lodgene selger de suvenirer som er laget av kvinner knyttet til utviklingsprosjekter. Mye av dette er veldig skikkelig ting og man støtter en god sak ved å handle.

Endless plains and a mountain far away
Uendelige sletter og et fjell i det fjerne, Namibia

Windhoek har et nasjonal museum for moderne kunst med en museums butikk. Der var prisene lavere enn på markedet og de hadde en del fine ting. Dessverre var våre kofferter helt fulle og Per gråt nesten da han så noen store, vakre kurver som det bare var helt umulig for oss å få med oss – og de kostet nesten ingen ting!

Bushman Art Gallery, Windhoek, har de en flott samling med antikk afrikansk kunst i alle prisklasser. Er du interessert i afrikansk kunst er det absolutt verdt et besøk. Vi var der 3 ganger på 2 dager og endte opp med å kjøpe en liten, men gammel  dansemaske fra Zambia.

Hvordan komme seg rundt?
Dersom du ikke er med på en organisert tur, er det best å leie en bil. Velg biltype ut fra hvilke områder du skal besøke. Skal du kjøre på grusveier, bør du ha en bil med høy klaring. Vi hadde bestilt en 4×4, men da vi ankom bilutleiefirmaet var det ikke mulig å oppdrive. Vi fikk en Nissan XTrial uten 4×4 isteden og det fungerte veldig bra. Vi hadde også 2 ekstra dekk med oss, anbefales og må avtales på forhånd. Ulempen var at vi ikke kunne kjøre utenom veiene, kanskje like bra!

Det går tog på noen strekninger. Toget mellom Windhoek og Swakopmunde går gjennom ørken og skal være en vakker togreise.

I byene tar man taxi eller går. I Windhoek gikk vi hele tiden også på kvelden.

Klima:
Det meste av Namibia er varmt, naturlig nok når det meste er ørken. Men det varierer med årstidene. Vi reiste i desember/januar og det er midt på sommeren der – og veldig varmt de fleste steder! Det vil si rundt 45 grader midt på dagen. Dette er utenom sesongen, med untak av Swakopmunde som er et hipt reisemål rundt juletider, på grunn av det behagelige klimaet. Der følte jeg behov for å ta på langbukser og en jakke om kvelden. Ikke reis nordover i regntiden – det kan være flom mange steder.

Sikkerhet:
Den lave befolkningstettheten er nok skyld i at landet har lite kriminalitet i forhold til hva man er vant med i Afrika og man kan kjøre i timesvis uten å møte en bil eller mennesker som går langs veien. For i Namibia kan du trygt leie bil og kjøre rundt på egenhånd – ikke mange steder i Afrika hvor det anbefales!

Men det er andre utfordringer; ta med nok vann i bilen. Det er vanlig at man punkterer og da helst når det passer minst. I mange regioner er det langt – veldig langt – mellom bensinstasjoner og steder man kan få kjøpt noe som helst. Og du kan risikere at den eneste bensinstasjonen er gått tom og at tankbilen ikke kommer før om 2 dager. Så ser du en bensinstasjon – fyll opp tanken! Her får du råd om bilkjøring i Namibia.

Jeg plottet inn bensinstasjoner på kartet før vi dro og sjekket alle avstander vi skulle kjøre så vi var sikre på at vi alltid ville ha tilgang på bensin. Men er stasjonen gått tom for bensin – er det ikke mye du kan gjøre annet enn å vente.

Det er en del trafikkulykker hvor turister er involvert, spesielt på grusveiene. Vi hadde lest mye om dette på forhånd og mente at vi var godt forberedt – løs grus kan ligne mye på løs snø. Det stemte, men det er viktig å avpasse farten.

Praktiske opplysninger:

Fly – Vi bestillte gjennom http://www.travellink.no og fløy SAS til Frankfurt og Namib Air derfra direkte til hovedstaden Windhoek, samme tilbake. Pris. 8.440,- per person

Leide bil på nett gjennomeconomycarrentals og den lokale utleier var Thrifty i Klein Windhoek. Anbefaler ikke dette bilutleiefirmaet, da vi hadde mange  problemer med å få den bilen vi hadde bestilt. Måtte ta til takke med en annen bil. Mye rot og ting tok uforskammet lang tid. Husk at Namibia har venstrekjøring.

Det anbefales å ta maleria tabletter hvis du skal reise nordover. Vi hadde de med oss, men valgte å ikke ta dem fordi vi faktisk aldri så en eneste mygg! Har erfart at jeg får mageubehag når jeg tar malaria tabletter.

More from Bente Vold Klausen

Fredsmarsj i landsbyen Kosirai, Kenya

Det er onsdag og vi har stått tidlig opp. Det er mye...