Murchison Falls Nasjonalpark

Murchison Falls Nasjonalpark og den forlokkende Nilen

Uganda er kanskje ikke det første landet du tenker på når det gjelder safari, men landet har mange flotte nasjonalparker, ikke minst Murchison Falls som er lokalisert ved den hvite Nil, også kalt Victoria Nilen. Nasjonalparken har mye å tilby, vakre savanner på nordsiden av Victoria Nilen, tettere skogområder med tsetsefluer på sørsiden og Victoria Nile Delta ved utløpet til Albert sjøen.

Murchison Falls at Victoria Nile, Uganda.

Get Directions

Dette er en av Ugandas eldste nasjonalparker opprettet i 1926, mye på grunn av Winston Churchill som besøkte området allerede i 1907 og skrøt hemningsløs av naturen og dyrelivet. Store deler av  filmen  «African Queen» er tatt opp i dette området og engelske kongelige har alle vært her. Det har også vi! I 2010 var vi en vennegruppe på 7 som laget vårt eget opplegg på 2 uker i Uganda med besøk i mange av nasjonalparkene.

Første stopp var Murchison Falls hvor vi bodde på Paara Safari Lodge, et flott sted med god mat, spesielt fisken var lekker. Det beste ved stedet var lokaliseringen, bare en bakke opp fra elven og fergestedet. Det betydde at vi lett kunne ta oss en spasertur på egenhånd og delta i folkelivet og ikke minst dyrelivet som utfoldet seg på elvebredden. Bavianene var frekke og pågående, men som apekatter flest alltid morsomme. De gikk ubesværet midt mellom folk som ventet på neste ferge. Fergen Over Nilen var typisk afrikansk. Den ble drevet av to motorer 120 HK kompressorer, festet til hver side av en tredelt jernplattform som kunne kjøres rett opp på stranden på hver side av elven. Fergen kunne ta opp til 6 biler og ganske mange mennesker. Fra fergen kunne vi se flodhester i store mengder og en og annen krokodille. Fuglelivet var noe for seg selv, den store marabou storken var overalt og i sivet krydde det av fargerike småfugler. Fra dette fergeleiet gikk også de små båtene opp elva til selve fossefallet Murchison Falls.

Waiting for the ferry near Paara Lodge
Ventetid på ferge over Nilen ved  Paara Lodge, Murchison Falls Nasjonalpark
The ferry across Victoria Nile
Gammel ferge krysser Nilen, Murchison Falls Nasjonalpark

Walking up to the water falls
På vei opp mot fossen.

Ta båten opp til fossefallet
Murchisons Falls NP har mange høydepunkter og varierte tilbud. En båttur opp Nilen avsluttet med en spasertur opp langs fossen er absolutt et must! Vi ble satt i land ganske høyt oppe og skulle bli møtt av en guide. Han dukket aldri opp, så vi tok turen på egenhånd uten problemer. Det var godt merkete stier og mye å se på underveis. Noen av oss gikk litt vill og fikk litt lenger tur, men ingen krise! Ofte er safari en tur hvor du hele tiden sitter i en bil og det og selv kunne gå i terrenget er alltid et høydepunkt. Men ta på deg gode sko og se deg litt for hvor du setter beina, det kan jo være slager og andre kryp rundt omkring. Vi har aldri opplevd det, for slanger rømmer som oftest når de kjenner vibreringen i grunnen av folk som kommer. Vi brukte nok en god del lenger tid på turen enn beregnet, for sjåføren vår som ventet på toppen av fossen var ganske fortvilet over at vi kom så sent! men han hadde jo aldri sagt noe om at vi måtte være raske! Han var redd for at vi ikke skulle rekke fergen tilbake over elven til Paara, siste ferge gikk klokka 19.00. Nå gikk det bra og jeg tror nok at det hadde gått bra selv om vi hadde blitt litt forsinket.

We where set ashore to the right and walked up along the water fall.
Vi ble satt i land til høyre og gikk derfra gjennom skogen opp til fossen.
Nile crocodile
En ekte nilkrokodille, Murchison Falls Nasjonalpark.
On the grass plains, Murchison Falls Uganda.
Animal life on river shore up to Murchison Falls
Dyreliv langs elvebredden, Murchison Falls Nasjonalpark.

Murchison Falls Savanne
Savannen ligger på en halvøy med Victoria Nilen i sør og Albert Nilen i nord vest. I enden ligger delatet og Lake Albert. På savannen kan du se de fleste store dyrene og store flokker med giraffer, bøfler og ulike antilopedyr. Den største her er  Hartebeest, populært kalt Jackson antilope. Fra Paara Lodge kan du dra ut med hotellets safaribil, men vi kjørte ut med vår egen bil og private sjåfør som vi gjorde i de fleste nasjonalparkene. En flott løsning for vi sto veldig fritt til å være ute så lenge vi ville.

Hartebeest
En Jackson hjort.

Nil delta og Lake Albert
Vi brukte en hel dag nede i deltaet og da hadde vi også med oss en ranger fra hotellet med gevær og lokalkunnskaper. Vi møtte en enslig sinna hannelefant som ikke likte turister. Da var det godt å vite at vi hadde en dyktig ranger med oss. Vi spiste lunsj på bredden av Lake Albertog en sinna elefant luskende rundt oss.

Angry male elephant!
En riktig så sinna elefant! Murchison Falls Nasjonalpark.

Sunset at Victoria Nile
Solnedgang ved Victoria Nilen, Murchison Falls Nasjonalpark.
More from Bente Vold Klausen

Med saktebåt på Comosjøen

Comosjøen, et av verdens vakreste steder! Høst, tåke og litt yr i...