Vårt første inntrykk av Dakar

– eller alt vi gjerne skulle visst før vi kom hit!

Å ankomme en afrikansk storby klokka 2 om natten er ingen ønskesituasjon, men dessverre var det slik flyturen vår var lagt opp. Jeg må innrømme at det hadde bekymret meg i ukesvis og engstelsen ble ikke mindre etter at jeg leste noen skrekkhistorier på Wikitravel om nettopp Dakar flyplass.

Dakar flyplass offisielt kalt Leopold Sedar Senghor internasjonale flyplass oppkalt etter Senegals første president 1960 til 1980, er liten og ganske nedslitt. I følge Wikitravel kunne man risikere å bli frastjålet all bagasje rett fra bagasjebåndet og du kunne bli lurt av falske drosjesjåfører og kidnappet. Vi håpet at dette var sterkt overdrevet!

Gule drosjer ser du overalt i Dakar!

Men så stod vi der i mørket utenfor flyplassen og lurte på hvor drosjene var. Rundt oss stimlet mennesker sammen og ropte taxi, taxi og pekte i alle retninger. Drosjene skal være gule, det hadde jeg lest på forhånd og ca. 100 meter borte så vi en rekke med gule biler. Vi banet oss vei mot første taxi i køen og jeg hadde lappen med adressen vi skulle til framme. En ting jeg hadde glemt var at du kan ikke være garantert at alle taxi sjåfører kan lese og de kan sjelden lese kart!

Kanskje hadde vi flaks, uansett krabbet vi inn i en eldgammel taxi, muligens en Toyota, og var endelig på vei inn til sentrum av byen Dakar. Vi kan ikke fransk og vår taxisjåfør kunne ikke et ord engelsk. Men han kunne heldigvis lese og studerte lappen jeg hadde gitt ham med stor interesse. Der var det også et telefonnummer til nattevakten der vi skulle bo og sjåføren hadde heldigvis omløp nok i hodet til å ringe dette nummeret og ble geleidet fram til riktig adresse uten problem. Men sjåføren måtte få betalt underveis ellers hadde vi ikke hatt bensin nok til å komme fram. 35 kr. + tips kom den halvtimes kjøreturen gjennom det nattestille Dakar på. En interessant start på vårt opphold i Dakar.

Første møte med Dakar gikk bedre enn fryktet. Vi var ganske oppspilte, men tvang oss likevel i seng og sovnet heldigvis raskt. Etter noen timers søvn våknet vi av bønnerop klokka 6.00 og til en utrolig vakker hage hvor vi skulle tilbringe de neste 17 dagene i et leid studio med tilgang til kjøkken.

Vårt AirBnB studio i Dakar lå midt i en vakker skjermet hage.

Dakar er hovedstaden i Senegal og ligger på en odde lengst vest i Afrika ut mot Atlanterhavet. Det er en viktig havneby og Per har faktisk vært her før, for 44 år siden. Det bor nesten 3 millioner mennesker her, spredt utover et ganske stort område.

Beste måten å bli kjent med en ny by er å gå gatelangs. Samtidig er det ikke alle byer i Afrika hvor du kan gå trygt gatelangs så det var med litt spenning vi åpnet jernporten og gikk ut i smuget og videre ut i gaten.

Små gatebutikker finner man overalt i Dakar.
Fargerike damer på gaten i Dakar.
Gateliv i  Dakar.
Gateliv i Dakar.
Offentlig kommunikasjon i Dakar.
Drosjer og geiter deler samme gatehjørne i Dakar.

Førsteinntrykket er kaotisk, støvete og fremmed. Selv for oss som har vært mange ganger i Afrika, er det første gang vi skal være så lenge i en stor by. Morgenkaffe var vårt første mål denne første morgenen i Dakar. Vi fant et bakeri/gatekjøkken La Gondole bare 500 meter borti gaten og de serverte god kaffe og nybakte croissanter. Det kom til å bli vårt stamsted hver morgen mens vi var i Dakar.

Vi glemte å ta med en norsk-fransk lommeparlør! Veldig få her snakker engelsk og det tok 2 dager før vi skjønte at uttalen på stedet der vi bodde, Point E, ikke hjalp å si på engelsk. E uttales helt annerledes på fransk, så ikke rart ingen skjønte hva vi sa! Etter noen dager lærte vi oss at vi bodde rett ved et postkontor som alle visste hvor var, så vi lot det være vår adresse hjem.

Vi har fortsatt å gå gatelangs og det har ikke bydd på noen problemer. Folk er stort sett hyggelige og vil gjerne slå av en prat. Det er da vi synes det er trist at vi ikke snakker fransk. Jeg kan noen få ord, nok til at folk skjønner at jeg prøver og blir glade for det. Men noen intelligent samtale blir det ikke. Men de få gangene vi treffer noen som snakker litt engelsk, får vi oss en hyggelig prat.

Det er bare på de typiske turiststedene at du møter innpåslitne selgere som sjelden gir seg før du blir tydelig irritert. Det gjelder spesielt nede i sentrum, i gatene rundt det store markedet. Der vil de gjerne ha deg med inn på markedet for å besøke akkurat deres lille bod. Ellers har vi mange ganger blitt ønsket velkommen til Dakar og Senegal av folk som bare ønsker nettopp det!

Den gamle jernbanestasjonen i fransk kolonistil kunne trenge litt vedlikehold. Dakar.
Monument i Dakar.
Typisk gatebilde i Dakar.
Dakar er omgitt av vann på nesten alle kanter, her fra stranden nord for byen.
Julemarked på det Franske instituttet og kultursenteret i Dakar.
More from Bente Vold Klausen

Vinsmaking og landsbyidyll i Arild, nord for Helsingborg

Smale gater og pittoreske hus med overdådige hager preger den gamle fiskelandsbyen...