Ho Chi Minh byen

Vietnam og Ho Chi Minh byen
– et møte med vår politiske fortid

I 2004 ble jeg invitert til New Zealand for å undervise på deres årlige quiltetreff i Auckland. Konferansen fant sted rett over nyttår og dermed høysesong og ekstremt dyre flybilletter. Etter å ha sjekket flypriser fram og tilbake fant jeg ut at en jorden-rundt -reise med British Airways var billigere enn en vanlig flybillett til New Zealand i høysesongen.  SAS har også bra tilbud jorden rundt.

Dermed startet planleggingen. Vi hadde 5 uker til dispensasjon og 3 uker skulle tilbringes på New Zealand, fordelt på Nord- og Sørøya. Vi ønsket oss en uke før og en uke etter på to ulike eksotiske steder. Ganske raskt ble det bestemt at turen skulle gå til Vietnam, nærmere bestemt Ho Chi Minh byen, det gamle Saigon, og så til øygruppen Tonga som avslutning på vår jorden-rundt-tur.

Ho Chi Min City, Vietnam.
Ho Chi Min byen, Vietnam.

Vi tilhører begge den generasjonen som vokste opp med Vietnamkrigen. Til tross for at landet nesten lå på den andre siden av kloden var det en del av vår oppvekst og ungdom. Vi ble bombardert med krigsnyheter og senere møtte vi også mange Vietnamesiske flyktninger, spesielt ble fokuset satt på båtflyktninger som norske båter plukket opp og som senere fikk komme til Norge. Deres hjerteskjærende historier gjorde et dypt inntrykk. Så her hadde vi et land langt borte som vi på mange måter visste mye om, men som vi likevel ikke visste noe om! Vietnam har også en historie preget av fransk innflytelse og Ho Chi Minh byen er preget av dette, spesielt arkitektonisk. Vietnamesisk mat hadde vi begge smakt og satt pris på så det var med kriblende forventninger vi ankom Ho Chi Minh byen via London og Bangkok klokka 21.00 lokal tid 21 desember 2004. Reisetiden tok totalt 22 timer!

Marked i Ho Chi Minh byen

Vi ankom til en temperatur på 25 grader C og en trafikkultur i sentrum av byen som var meget spesiell. Tusener på tusener av mopeder med minst 2-3 personer på hver. Det meste jeg registrerte på en moped, var en familie på 5.

Vi bodde på Hotell Palace midt på byens hovedgate, et eldre hotell fra den franske tiden. Dette er et statlig drevet hotell med grei standard og veldig god frokost, faktisk helt ypperlig!

Den første kvelden gikk vi ut i de folksomme gatene fulle av mopeder og mennesker og rett og slett et yrende folkeliv. Vi var på jakt etter mat og her kan man spise overalt. Et hvert fortau har sitt lille kjøkken og du kan sette deg ned på små, fargerike plastkrakker og nyte hjemmelaget mat rett fra woken. Maten var spennende og riktig god! Vi fikk noen fantastiske vårruller og grillspyd med svin, okse, reker, blekksprut og kjøttboller.

Eksotiske matvarer i et av Ho Chi Minh byens markeder.
En pust i bakken på markedet i Ho Chi Minh byen.
Markedet kan tilby det meste av eksotiske matvarer. Ho Chi Minh byen.

Per startet neste dag allerede klokka 5.30 med en gåtur rundt kvartalet vi bodde i. Det er alltid noen som ønsker å tilby et eller annet så tidlig, for eksempel damer eller marihuana, men det ble bare med en kaffe på hjørnet for Per. Senere gikk vi sammen for å suge inn byens eksotiske liv. Vi spiste lunsj på markedet og ble enige om at overlever vi dette, tåler vi alt!

Vi leide sykkeldrosjer, hver vår, og satte av gårde mot China town, Cholon. Avtalen var 50000 dong, ca 20 kroner, for hver sykkel hver vei, totalt 200.000 dong. Vel framme ville de vente på oss og vi fikk ikke lov å betale. Så de ventet og kjørte oss tilbake via en avtalt omvei med avtale om samme betaling. Vi stoppet og spiste på et sted de anbefalte. Så til slutt var prisen steget betraktelig og Per sa han følte seg dum og naiv. Det endte med 300.000 dong for hver av oss og på tross av at Per ble både forbauset og forbannet, kranglet han ikke. Det er tross alt ikke mer enn ca 120 kr på hver av oss, selv om det er irriterende å bli rundlurt!

Sykkeldrosje er et flott framkomstmiddel i Ho Chi Minh byen.
Her på gate restaurant spiste Per pupper, Ho Chi Minh byen

Stedet de anbefalte var OK og eksotisk. Per spiste noe puppe-aktig som de gravde ut av en trestamme. Per påstod det smakte litt av kylling. Selv er jeg mer forsiktig i matveien og smakte ikke på puppene.

Du kan ikke reise til Vietnam uten å oppleve det fantastiske Mekong deltaet. Elven Mekong er en av verdens største, den starter helt oppe i Tibet og renner gjennom Kina, Myanmar, Thailand, Laos, Kambodsja før den ender i Vietnam og renner ut i Sørkina havet. Gjennom turistkontoret rett ved hotellet fikk vi ordnet en tur med kano på Mekong og med besøk i byer og landsbyer i deltaet.  Det kostet rundt 500 kr. og inkluderte en biltur på 1 ½ time og en nydelig lunsj samt to guider for bare oss to. Bilturen tok oss til My Tho, en liten by sørøst for Ho Chi Minh byen. Der startet båtturen på elven hvor ferger, prammer, fiskebåter, husbåter og kanoer om hverandre.

Første stopp var Turtle Island hvor vi fikk se lokalt håndverk og høre lokal musikk. Deretter gikk turen til en honningfarm i Ben Tre provinsen hvor vi fikk se produksjon av honning sukkertøy og servert nydelig te. Så endelig ut på elven i trekano og vi ble fraktet i bedagelig tempo gjennom et mylder av elver og kanaler i det mektige Mekong deltaet.

Sporene etter krigen er ikke så synlige I Ho Chi Minh byen, men du skal ikke langt avgårde for å få et innblikk I hvordan situasjonen var under krigen. Et stykke nord for byen ligger den underjordiske byen Cu Chi som Viet Kong gravde ut under Vietnam krigen, et sinnrikt system med tuneller like ved der amerikanerne hadde en militærbase. Området ble bombet i senk, men de gravde bare dypere tuneller! Her har de også et enkelt informasjonssenter med blant annet film fra krigen.

Du kan ta en guidet tur i området med tuneller og bokstavelig talt krabbing gjennom noen av dem er del av opplegget. Man skjønner fort at her nyttet det ikke å være tjukk og feit eller lide av klaustrofobi!

Store deler av området er nå plantet til med gummitrær. Sevjen tappes fra trærne og samles inn i store bøtter.

Reisefakta:
Ho Chi Minh byen ble tidligere kalt Saigon og er Vietnams største by med over 5 millioner innbyggere. Ho Chi Minhs administrative område har over 9 millioner innbyggere.  Byen ligger sør i landet ved Mekongs utløp og var tidligere hovedstad for Sør-Vietnam fra 1954 til 1976.

Få med deg Notre Dame, byens katolske kirke som ble bygget i perioden 1877 til 1883.
Krigsoffermuseet ligger sentralt i byen og er verdt et besøk.
China town, offisielt navn Cholon, er nesten som et stort markedsområde og her finnes også pagoder.
Ben-Thanh markedet tilbyr det meste, også all slags deilig vietnamesisk mat og er et av Ho Chi Minh byens varemerker.
Jadepagoden ble bygget i 1909 av kinesiske innvandrere og lyser opp i byen med sine mange farger.
Byens turistkontor kan tilby et godt utvalg av dagsturer i områdene rundt byen.

Valutaen i Vietnam er dong (VND) og 1000 dong er ca 40 øre.

Ho Chi Minh Internasjonale Lufthavn ligger rett nord for byen og har noen direktefly til Europa. Men det vanligste er å reise via Bangkok.

Med Aeroflot får du flybilletter helt ned i 5000 kr. tur/retur. SAS flyr for en tusenlapp eller to ekstra, avhengig av tid på året. Dette er sjekket på Momondo.

More from Bente Vold Klausen

Begravelsesritualer på stillehavsøya Tonga

Tongas fargerike begravelsesritualer har rot i en lang tradisjon Stor var overraskelsen...