Amsterdam Weekend

En regntung weekend i Amsterdam

Tidlig vår med fargerike tulipaner og en båttur på Amsterdams kanaler var hva vi drømte om da vi sist helg satte oss på flyet noen timer forsinket, fra Gardermoen til Schiphol, Amsterdam. På grunn av flyforsinkelser ble det ikke noe av den planlagte romantiske middagen fredag kveld. Vi var ikke framme på hotellet før nærmere midnatt. Men hotellet var bra, rommet var passelig romslag og pent så vi fikk en god natts søvn. Dessuten lå hotellet i Museumskvarteret i grei gangavstand fra de mest kjente kunstmuseene.

En regntung dag i Amsterdam!

Tidlig opp neste morgen til øs pøs regnvær. Frokost klokka 7.00. Vi sørger alltid for å få oss en god frokost før vi legger ut på oppdagelsesferd når vi reiser. Det kan gå mange timer før vi får anledning til å spise lunsj og da er det godt med en full mave.  Tross regnet setter vi avgårde mot Amsterdams Sentralbanestasjon der også turistkontoret befinner seg. Det ikke bare regner, men det er også surt og kaldt og etter en kort stund er vi gjennomvåte. Vi kjøper hver vår billige paraply og de viser seg å være såkalt engangs! Prøv dessuten å gå med paraply samtidig som du tross alt ønsker å få tatt noen bilder av idylliske kanaler med nostalgiske husbåter! Det ble ganske utrivelig og masete.

Amsterdam kanaler med husbåter
Husbåter i Amsterdam

På turistkontoret ble vi anbefalt å kjøpe dagskort til museer og offentlig transport, Amsterdamkortet til 42 Euro per stykk. Det var en vel verdt investering og gir gratis adgang til alle museer, all offentlig transport og til og med en båttur på kanalene. Vi hadde bare en ting planlagt og det var et besøk på Tropen Museum. Trikk nr. 9 gikk direkte dit.

Tropen Museet er et praktfullt etnografisk museum med store samlinger, spesielt fra Ost India. Det vil si de tidligere Nederlandske kolonier i den delen av verden. Det gikk 2 timer uten at vi registrerte at tiden gikk. Et museum vel verdt et besøk dersom ikke de mange kunstmuseer står høyest på listen. Tropen Museet har også en stor avdeling spesielt for de yngste og mens vi var der ble det feiret barnebursdag i den avdelingen. En god ide for norske museer?

Amsterdam is famous for its Coffee Shops
Amsterdam er berømt for sine Coffee Shops

Det var vel over lunsjtid så vi tok trikk 9 tilbake et stykke og så trikk 24 ned til Museumskvarteret der de fleste store kunstmuseene befinner seg. Planen var å se Van Gogh Museet etter lunsj. Men da begynte problemene!

På en hyggelig kafe rett ved hotellet vi bodde på satte vi oss ned for å bestille lunsj. Jeg legger fra meg vesken og som jeg alltid gjør med jevne mellomrom, sjekker at alt er der det skal være. Men det er det slett ikke! Lommeboken mangler. Et eller annet sted, mest sannsynlig på en stappfull trikk nr. 24, er den elegant fjernet fra en veske på magen med solid glidelås.

Det er faktisk første gang vi har opplevd noe slikt. Vi har reist verden rundt og tatt våre forholdsregler og aldri blitt frastjålet noe som helst. Vanligvis bruker jeg ikke å ha verdisaker i vesken når jeg reiser. Penger har jeg i spesialsydd lomme på innsiden av bukser eller skjørt. Bankkort deler vi opp og Per og jeg oppbevarer de litt ulike steder, helst i innerlommer.

Amsterdam ikke langt fra sentralstasjonen
Amsterdam nær sentralstasjonen.

Denne gangen hadde vi rett og slett ikke tenkt oss om. Jeg gikk med veske og lommebok med alle kort samlet samme sted. Pengene hadde jeg heldigvis puttet innenfor buksene som vanlig. Men vi hadde ikke tatt ut mer enn litt småpenger til bruk samme dag. Heldigvis nok til at vi fikk i oss en deilig lunsj.  Jeg har lagt inn telefonnummeret til min bank på telefonen, nettopp med tanke på en slik situasjon. Så det første jeg gjorde mens vi ventet på maten var å ringe og sperre alle kortene. Jeg tror vi oppdaget tyveriet ganske raskt etter at det skjedde og banken kunne sjekke og se at det ikke var bevegelse på noen av kontoene. Det beroliget meg, men samtidig var jeg irritert på meg selv som ikke hadde gjort som jeg alltid anbefaler andre. Den irritasjonen tok lang tid å bli kvitt.

Vi skulle være i byen noen dager og uten penger hadde det blitt en trist og kjedelig helg. Vel var hotellet forhåndsbetalt, men likevel! Derfor er det deilig at systemet fungerer og det gikk ganske greit for min bank og overføre nødpenger til oss gjennom Western Union. Likevel gikk resten av dagen med til å ordne opp.  Første oppgave var å finne fram til nærmeste politistasjon. Slike ting må anmeldes dersom det viser seg senere at det er blitt tappet penger eller at du ønsker verdisaker erstattet gjennom forsikringen din.

Amsterdam er full av sykler og de er parkert absolutt overalt.

Så etter lunsj gikk vi ut i regnet igjen og fikk litt uklare beskrivelser av veien til nærmeste politistasjon. Men vi kom fram og en hyggelig ung dame hørte på vår historie før hun spurte om vi hadde drukket alkohol. Ja, sa vi litt forundret. Hva har det med saken å gjøre? Vi hadde tatt oss et glass vin til lunsj. Da måtte vi komme tilbake i morgen tidlig, hun kunne ikke ta i mot anmeldelse fra fulle folk!

Vel, vel – ikke noe å gjøre med og ikke verdt å starte en krangel med en politikvinne. Jeg var ganske oppskjørtet på grunn av situasjonen og fortsatt veldig irritert på meg selv og da kan jeg nok virke litt oppkavet. Vi aksepterte og avtalte at vi skulle komme tilbake neste dag klokka 9.00. Så var det å finne et Western Union kontor og politikvinnen var tross alt hyggelig nok til at hun kunne hjelpe med det. Men første søk på data ga ingen resultater og vi begynte å bli redde for at et de ikke hadde kontor i Amsterdam. Det virket ikke helt sannsynlig så heldigvis ble det satt i gang et større søk på den lokale politistasjon og de fant fram til en sannsynlig adresse. Vi fikk bruk for dagskortet med gratis transport denne dagen – fram og tilbake, men flere museer ble det ikke tid til.

Med nødpenger utbetalt kom vi våte og kalde tilbake til hotellet. Det var rett i badekaret for å få tilbake varmen. Med en viss lettelse også fordi systemet fungerte. Problemene med å skaffe nye kort, få nytt førerkort og helsekort etc. kan vi likevel ikke løse før vi er hjemme igjen.

Amsterdam
Amsterdam channels
Kanaler i Amsterdam.
More from Bente Vold Klausen

Med leiebil i Afrika

Går det an! Kan man virkelig kjøre på egenhånd med leiebil i...